Yrityksen markkinointi pienellä budjetilla

Yrityksen markkinointi on yksi tärkeimmistä kulmakivistä yrityksen menestyksen kannalta. Jotta yritys menestyisi kunnolla, on varmistettava, että markkinointi on laitettu kohdilleen. Ei ole väliä, kuinka hieno yritys sinulla on, jos kukaan ei tiedä siitä. Laita siis oman yrityksesi markkinointi nappiin jo alusta alkaen, niin asiakkaita riittää, eikä sinun tarvitse ottaa pikavippi tekstiviestillä tai Internetissä.

Tässä artikkelissa käymme läpi hienoja tapoja, joilla teet yrityksesi markkinoinnista helpompaa pienellä budjetilla.

1. Brändin tunnettavuus

Pienen yrityksen markkinointi ei yleensä sisällä kovin paljon medianäkyvyyttä. On siis sitäkin tärkeämpää, että yrityksen yleisilme, fontit, väriskaala ja muut visuaaliset efektit ovat yhtenäisiä. Varmista siis, että kaikissa markkinointimateriaaleissa näkyvät samanlaiset väriskaalat, käytät aina samaa fonttia, logoa ja kuvia.

Tämä on helppo ja yksinkertainen vinkki toteuttaa, eikä se vaadi kukkaroltasi paljon. Käytät vain omaa taiteellista silmääsi, ja laitat brändisi yhteneväisyyden kuntoon.

2. Palvele ihanneasiakastasi

Mieti tarkkaan, kuka on ihanneasiakkaasi. Mikäli markkinoit palveluitasi kaikille, kukaan ei oikein koe palveluasi omakseen tai itselleen sopivaksi. Päätä siis, millainen ihanneasiakkaasi on ja kohdista sitten markkinointi ja hinnoittelusi tälle kohderyhmälle. Kun teet tämän määrityksen tarkasti, voit myös puhutella tiettyä asiakasryhmää myyntiteksteissäsi paremmin.

Ja parasta kaikessa on se, ettei tämäkään maksa sinulle sentin senttiä!

3. Tee palveluistasi selkeitä

Tarjoa palveluita, jotka keskittyvät oman ydinosaamisesi ympärille. Jos tarjoat miljoonaa eri palvelua ihmisille, tulee heille ensinnäkin vastaan valinnanvaikeus. Toiseksi, kukaan ei usko, että olisit hyvä kaikessa. Kannattaa siis pitää palvelut vain sen osaamisen ympärillä, jossa olet oikeasti hyvä ja ammattitaitoinen. Näin saat itsellesi asiakkaita, jotka ovat ennen kaikkea ihanneasiakkaasi, ja heidän on helppo tehdä päätös ostaa palvelunsa sinulta.

Tämäkään ei tee kukkarostasi yhtään sen kevyempää! Täysin ilmainen vinkki, joka voi helposti lisätä myyntiäsi.

4. Pidä huolta itsestäsi

Pidä huoli itsestäsi samalla tavalla, kuin pidät huolen asiakkaistasi. Olet yrityksesi logo ja esikuva. Jos olet väsynyt, sinulla ei ole energiaa etkä jaksa mitään, se heijastuu väkisin työhäsi. Sinun tulisi pitää itsestäsi yhtä hyvää huolta kuin asiakkaistasikin, sillä näin pidät sekä itsesi tyytyväisenä ja jaksat tuottaa parempaa palvelua, ja asiakkaasi tietysti kiittävät tyytyväisenä lopputuloksesta.

Tämäkään vinkki ei maksa sinulle yhtään mitään. Muista vain pitää taukoja ja vapaapäiviä, jotta sinulla riittää energiaa.

5. Tuota sisältöä

Tee itsesi näkyväksi verkossa. Jos vain sanot, että osaat, ihmiset eivät usko sitä yhtä helposti kuin silloin, kun näytät heille. Voit esimerkiksi kirjoittaa blogia verkkosivuillesi, luoda YouTube -videoita, kirjoittaa ekirjan tai vaikka tehdä verkkokurssin. Kaikki oma sisältösi, jonka julkaiset verkossa, auttaa tekemään sinusta tunnetumman.

Nettiin kirjoittaminen on myös hyvä tapa boostata oman nettisivusi SEO:ta sekä tuoda asiakkaita omalle nettisivullesi. Kirjoita omaa blogia omalle kotisivullesi tai tee vieraskirjoitus jonkun toisen ihmisen omistamaan blogiin. Näytä ihmisille olevasi ammattilainen, äläkä vain piiloudu logosi taakse. Tällainen markkinointi tekee sinusta ystävällisemmän ja lähestyttävämmän oloisen, ja asiakkaat ovat sinuun herkemmin yhteydessä.

Kirjoittaminen ja videoiden tuottaminen ei maksa sinulle mitään. Tai ei aikanaan montaa euroa. Se voi kuitenkin nostaa yrityksesi tunnettavuutta huimasti.

6. Ketä tavoittelet markkinoinnillasi?

Mieti, ketä tavoittelet. Kun kirjoitat verkkoon, sinun ei kannata kirjoittaa kaikille. Kirjoita oma ihanneasiakkaasi mielessä pitäen. Kirjoita hyödyllistä sisältöä ja luo hyödyllisiä videoita juuri omalle ihanneasiakkaallesi. Näin saat tavoitettua sen yleisön, joka on kiinnostunut, siitä mitä sinulla on sanottavana.

Yksinkertaisesti kohdistamalla markkinointisi oikeaan paikkaan, saat edullisesti ja tehokkaasti uusia asiakkaita. Kohderyhmässäsi saattaa olla vähemmän ihmisiä, mutta ainakin he ovat oikeita ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet sinun tuotteestasi.

7. Tee yhteistyötä

Toiset pienyrittäjät ovat kullan arvoisia. Verkostoidu ja mieti tapoja, joilla voitte auttaa toisianne. Kun pienyrittäjät pitävät toisiaan kädestä ja auttavat toisiaan tavalla tai toisella, molemmat puolet ovat tyytyväisiä. Muista kohdella omaa yhteistyöverkostoasi samalla tavalla kuin asiakkaitasi: ystävällisesti ja ammattitaidolla.

Kun teet yhteistyön oikein, tämäkään ei maksa sinulle pennin latia, mutta voit saada paljon uusia asiakkaita. Jos olet esimerkiksi hieroja, voit viedä käyntikorttejasi läheiseen kampaamoon. Vastapalveluksena tarjoat omille hieronta-asiakkaillesi kampaamon käyntikortteja. Ette kilpaile asiakkaan rahoista, vaan autatte toisianne – ja tietysti asiakasta.

8. Markkinoi verkostoissa

Mitä enemmän ihmisiä tunnet, sen suurempi mahdollisuus sinulla on päästä urallasi eteenpäin ja tuoda kotiin paljon asiakkaita. Jos et tunne ketään eikä kukaan tunne sinua, on sinulla takuulla vaikeampi tie asiakkaiden löytämiseen. Lähde siis rohkeasti erilaisiin tapahtumiin verkostoitumaan. Jos tapahtumia ei ole saatavilla, ei hätää, sillä Internetti on käytettävissä! Twitterissä, LinkedInissä ja muualla sosiaalisessa mediassa verkostoituminen ei myöskään maksa yhtään mitään, mutta voi nostaa yrityksesi arvoa huimasti.

9. Tee myyntiä verkossa

Verkossa markkinoinnin ei tarvitse maksaa. Voit jättää mainoskampanjoita verkkoon, josta maksat rahaa, kuten esimerkiksi Googlen mainoskampanjoita. Voit kuitenkin markkinoida omaa yritystäsi ilmaiseksi esimerkiksi jättämällä ilmoituksia verkkoon ja vastaamalla asiakkaille, jotka etsivät tarjoamiasi palveluita esimerkiksi keskustelupalstoilla. Lisäksi voit mainostaa palveluitasi täysin ilmaiseksi Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

10. Asiakaspalvelu on kaiken A ja O

Tyytyväiset asiakkaat palaavat luoksesi. Tee siis erinomaista työtä asiakkaillesi, jolloin he palaavat luoksesi. Työsi puhuu puolestaan, ja asiakaspalvelun laatu saa asiakkaat tulemaan takaisin. Ei haittaa, vaikka tekisit virheitä – se, mikä ratkaisee, on, kuinka korjaat virheesi ja huolehdit asiakkaistasi.

Tämäkään vinkki ei maksa yhtään mitään, mutta sen sijaan saa sinut paljon ammattitaitoisemman oloiseksi.

11. Rakenna yleisöä ja viesti sähköpostilla

Yleisöllä tarkoitamme henkilöitä, jotka seuraavat sinua sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisessa mediassa asiakkaiden on helppo nähdä esimerkiksi oman työsi jälkeä sekä muiden asiakkaiden arvosteluja. Pidä siis huoli, että kanavasi saavat paljon liikennettä ja että saat itsellesi suuren seuraajakunnan.

Kannattaa myös rakentaa omaa sähköpostilistaa ja lähettää yksinkertaisia ja vanhanaikaisia sähköpostiviestejä asiakkaillesi ja potentiaalisille asiakkaillesi. Tarkoituksenasi ei suinkaan ole olla ärsyttävä ja spämmätä asiakkaiden sähköpostia turhilla viesteillä ja jatkuvilla tarjouksilla, vaan auttaa heitä ja luoda juuri heille tarkoitettuja viestejä.

Sähköpostilistasi kertoo siitä, kuinka arvokas yrityksesi on. Mitä enemmän ihmisiä sähköpostilistallasi on, sen enemmän voit saada itsellesi asiakkaita. Muista lähettää asiakkaillesi vain hyödyllisiä viestejä. ‘

Voit kasvattaa sähköpostilistaasi pyytämällä esimerkiksi ihmisiä antamaan sähköpostiosoitteensa sinulle kotisivuillasi tai Youtube -kanavallasi.

Yhteenveto

Pienen yrityksen markkinointiin ei tarvitse käyttää paljon rahaa ja monesti voit markkinoida yritystäsi kokonaan ilmaiseksi. Suurimman vaikutuksen tekevät tietysti oma ulkonainen olemuksesi, brändisi yhteneväisyys ja yrityksesi näkyvyys netissä. Voit esimerkiksi kirjoittaa blogia, kirjoittaa ekirjan tai vaikka luoda Youtube -videoita.

Älä myöskään aliarvioi sosiaalisen median vaikutusta. Mitä enemmän seuraajia sinulla on kanavillasi, sen helpommin voit saada yhteyden uusiin mahdollisiin asiakkaisiin. Muista, että vanhat asiakkaat ovat yrityksesi kulmakivi: kohtele heitä kultahansikkain ja muista aina tarjota hieno palvelukokemus heille. Heidän arvostelunsa saavat yrityksesi joko nousuun tai laskuun. Tarjoa heille ensiluokkaista palvelua, ja he tulevat takuulla takaisin!

UUTISET JA TARJOUKSET

Tilauksellasi suostut vastaanottamaan uutisia ja tarjouksia meiltä ja kumppaneilta.

REKLAAMI